En krånglande dator? Du behöver inte alltid vara en expert på datorer för att lösa problemet. Även de mest grundläggande och nästan skrattretande enkla lösningarna kan vara effektiva.
Att försöka hitta orsaken till problemet kallas för att göra en felsökning. Det kanske låter svårt och när något inte fungerar som man vill, kanske startar datorn inte eller så går det inte att köra ett program, är det lätt att bli stressad. Men, innan du i panik ringer till dina släktingar under 35 år eller dina nördiga kompisar, ta några djupa andetag och testa att gör några enkla felsökningar själv.
Starta om och kolla att alla sladdar och kablar är inkopplade som de ska. Det löser 70 % av alla datorproblem. Det säger en person som jobbar med IT hjälp i Stockholm, halvt på skämt, halvt på allvar som svar på frågan om hur man gör en enkel felsökning. Och det ligger något i detta. Om den bärbara datorn till exempel inte startar är det bra att börja med att dubbelkolla så att det inte bara är batteriet som blivit urladdat, att strömsladden sitter inkopplad som den ska och att det inte blivit en glipa i någon kontakt. Nästa steg i en enkel felsökning är att testa med att plocka bort allt som kan vara inkopplat till datorn som sladdar, USB-stickor och minneskort. Om en bärbar dator inte vill starta kan man även prova att göra en så kallad strömåterställning. Ta bort allt, inklusive strömsladden, som är inkopplat till datorn. Om det finns ett löstagbart batteri så tar du bort det, annars får det sitta kvar (ta aldrig bort en dators batteri med våld, det kan påverka till exempel garantier och liknande). Håll sedan startknappen/strömknappen intryckt i ca 15 sekunder. Sätt tillbaka batteriet och strömsladden. Starta datorn med startknappen.
Ett annat mycket enkelt tips som ibland förbises är att rengöra musplattan och tangentbordet. En trög musplatta och ovilliga tangenter kan bero på smuts, fett och smulor. En annan mycket bra startpunkt är att kolla om det kommit ett felmeddelande av något slag och vad det säger. Vet man inte vad det som står där innebär går det oftast lätt att söka upp det på nätet. Troligen har någon annan redan frågat om samma problem. Är problemet fortfarande inte löst nu är det kanske dags att ringa kompisen eller kontakta en professionell support.