Google blir för varje dag en allt större aktör på annonsmarknaden. Men lönar det sig att annonsera via sökmotorgiganten? Det beror självklart på hur stort ditt företag är, vilken produkt eller tjänst du säljer och hur stor marknadsföringsbudget du har.
Mer om det nedan. Först går vi igenom några av de största fördelarna med att annonsera en hemsida. Vi utgör från att du är en relativt nystartad plastikkirurg som vill få lite extra fart på affärerna med hjälp av Google ads.
Just när du ska få fart på en så pass konkurrensutsatt verksamhet som plastikkirurgi så är det fördelaktigt att använda Google ads för att få en inledande boost. Dina sidor har inte hunnit ranka hos Google och det kan ta ett tag innan det händer något. I det här läget kan det vara en bra idé att betala för trafiken.
Google ads passar också väldigt bra om du tänker köra en kampanj för ett speciellt erbjudande eller en viss tjänst. För en plastikkirurg kan det handla om att du vill att folk ska upptäcka en ny fettsugnings-metod som coolsculpting. En rejäl kampanjsida med sökordet coolsculpting och en adwords-kampanj i kombination kan ge ett mycket bra resultat, i alla fall om du har en del resurser att satsa.
Men en annonskampanj via Google kan också vara bra om du vill göra en allmän ökning av trafiken till din hemsida. Du kan först rikta in målgruppen (i det här fallet kanske personer som gått ned i vikt) med hjälp av geografiskt område (kanske Stockholm), språk, när på dygnet annonsen ska visas med mera.
Du kan dessutom välja vilka sökord som sa trigga att dina annonser dyker upp på skärmen. När det sedan har gått ett par veckor så kan du analysera resultaten, se vilka ord som går bäst och kanske utöka satsningen. Fungerade det att optimera coolsculpting så är det bara att fortsätta satsningen. På Google går allt att mäta med några enkla klick.
Så tillbaka till vår inledande fråga: kommer det att löna sig att annonsera på Google för just ditt företag? Mycket beror förstås på hur mycket pengar du är beredd att satsa. Hade du sålt billiga kläder så kanske det inte hade varit värt det, men plastikkirurgi är trots allt ett ganska kostsamt och avancerat ingrepp, så varje klick som genererar ett köp kan ge en bra slant.
Beslutet är förstås ditt eget, men denna form av annonsering är definitivt framtiden.