Det finns idag mängder av olika typer av skrivare på marknaden. Något som är vanligt både hos större företag och privatpersoner är multifunktionsskrivare. Troligtvis förekommer de dock mest hos företag, där det överlag finns ett större behov av andra funktioner än att just kunna skriva ut.
Beroende på hur man ska använda sin skrivare och vad man kan tänka sig att lägga ut, kan en multifunktionsskrivare vara det bästa valet även för privatpersoner. Det kan till exempel vara bra att använda i jobbet, eller om man regelbundet behöver scanna in dokument av andra skäl. Behöver man inte göra det särskilt ofta, kanske man sparar pengar på att köpa en billig bläckstråleskrivare och helt enkelt gå till närmsta bibliotek för att scanna in dokument vid enstaka tillfällen.
Nedan listar vi funktioner som en multifunktionsskrivare kan ha. Tänk på att det inte passar in på alla skrivare. Vissa skrivare har alla dessa funktioner, medan andra saknar flera av dem
Vissa multifunktionsskrivare låter dig helt enkelt komma med en hög papper, varpå den automatiskt matar in ett ark för sig för att sedan kopiera eller scanna det. Har man mycket som behöver matas in är det här åtgärd som sparar mycket tid. Särskilt effektivt är detta för företag, där man helt enkelt kan göra något annat medan skrivaren matar in papperna.
Vissa multifunktionsskrivare låter dig ge skrivaren en egen e-post. Du kan sedan då skicka ett mail till nämnda e-post, varpå mailet skrivs ut automatiskt. Det här är en lite mer ovanlig funktion, men går att hitta i de lite större, och ofta dyrare, multifunktionsskrivarna.
Fax kanske inte är särskilt aktuellt i dagsläget, men kommer som funktion i en del skrivare. Det här förenklar naturligtvis genom att du inte behöver en enskild maskin för att skicka dina fax. Istället kan det, tillsammans med mycket annat, skötas genom en multifunktionsskrivare.
Att kunna göra kopior på dokument och bilder, samt föra in dem digitalt, är ovärderligt för många företag. Det kan även passa många privatpersoner som behöver föra in dokument i datorn regelbundet.
Duplex kallas funktionen som gör att en skrivare kan mata ut utskrifter med tryck på båda sidorna. Förutom att spara på pengar, sparar du även på papper och på miljön. När vi skriver ut flera sidor av ett dokument blir papperna, utan duplex, endast tryckta på en sida. Givetvis är det ett stort slöseri med papper om man skriver ut ofta och mycket.